måndag 2 februari 2009

Och lite om mig själv och mitt arbete...

Jag har arbetat med människor sedan 1984 i olika former av utveckling.
Jag hade redan i tonåren intresserat mig för och upplevt mycket kring hur våra relationer och vårt inre liv är livsnödvändiga byggstenar.
Jag verkade en hel del inom det kulturella området i tonåren, ofta också med en politisk kraft för en ny, mer rättvis värld. Att bidra till att minska förtryck, att öka friheten (och detta behov verkar gälla fortfarande för stora delar av mänskligheten, om än på olika sätt).

Jag reste en del i några år, framförallt i Europa och på längre resor i USA och Mexico. Skrev bl a om poeter och kärnkraftsmotståndare i USA. Som 20-åring kom jag sedan att jobba som journalist inom Uppsalapressen med betoning på musik och kultur, men också olika slags intervjuer.
Jag flyttade till Stockholm. Det hektiska ungdomliga utelivet fortsatte ett tag till. Samtidigt ägnade jag mig helhjärtat åt poesin, men också konst och musik. Jag skrev mycket och fick nästan en diktsamling publicerad på ett stort svenskt förlag, men insåg till sist efter flera vändor, att det var inte riktigt min väg.

Jag genomgick samtidigt flera starka inre uppvaknanden. De hade börjat redan under slutet av 70-talet och fortsatte med en helt ny kraft under 80-talet. De inträffade helt spontant.
Även om jag var en "sökare" i betydelsen av att jag sökte livsmening och läste mycket, hade jag ingen speciell religiös dragning. Jag upplevde mig själv som del av en större helhet, även om jag inte hade ord för det då.
Under dessa år förändrades min livssyn. Jag kom på plats alltmer i en större verklighet som jag hade anat fanns, men inte förstod var så omfattande. Och ändå var det bara som en början. Jag lade om många vanor; slutade dricka alkohol, slutade röka och började äta vegetariskt. Inte på grund av hälsoskäl (även om jag insåg det förkastliga med cigaretter). Inte på grund av moral. Utan för att min kropp och mitt sinne förändrades så drastiskt, kroppen och energisystemet sade helt enkelt "nej".

Jag började skriva böcker 1988, hålla kurser och föredrag 1990. Jag mötte min blivande fru 1991 och fick uppleva en väldig kärleksförening på många plan. Det resulterade också i att våra barn anlände i tät följd, och Nina hade också ett barn med sig.
Det resulterade också i boken Kärlekens befriare, som handlar en hel del om "själsliga relationer". Sammanlagt har jag skrivit cirka nio böcker (varav fyra med min fru). Vi har också gett ut en del andra böcker genom vårt förlag under 90-talet.

Jag ledde kurser och föredrag över hela Sverige under fem-sex år under 90-talet. Jag startade en själslig konsultationsmetod. Vi arbetade också senare med chefer och personalgrupper, bl a på Botkyrka Kommun i flera år.
Jag kom senare att grunda SoulWork-konceptet, bland annat som en utbildning, som för samman många olika erfarenheter och kunskaper.
Basen i detta arbete har alltid varit min egen energiomvandling och inre vägledning. Basen är också där många av oss deltar "uppdrag jorden"; dvs att all verksamhet har i sin förlängning som syfte att bidra till vår planets utveckling.

Jag tror att vi genom att koppla samman vår inre medvetenhet med vår yttre handling kan förverkliga både små och stora drömmar. Vi kan alla bidra. Därför är den "ironiska inställningen" i västvärlden (den narcissistiska plågan, som en avdankad, modern grimas) inte konstruktiv.
Att "låtsas" att inte bry sig om något, är ute nu. Det kan lika gärna gälla som ett slags försvar för att undvika känna mer inom sig själv.
Humor är en helt annan sak. Att kunna skratta med andra och åt sig själv, den mänskliga litenheten. Stor humor görs ofta med ett stort hjärta.

Jag ser att vår värld och hela mänskligheten tar helt nya steg i vår tid.
Det som kallas "en andlig revolution" håller på att spridas överallt. Denna medvetenhet handlar ointe om en specifik tro, inte om "new age" så som begreppet blivit urvattnat med tiden. Det handlar om hur människan kan växa och frigöra sig från det som inte är konstruktivt, både inom sig men också i samhället. Hur vi kan förändra världen genom att vi också förändrar oss själva, genom att öka samverkan och tillit, genom att förnya oss i vår energi och skapa mer liv i de mänskliga sammanhangen.

Även om mycket kan se mörkt eller dunkelt ut i denna värld, finns det hela tiden en god utveckling i ett större perspektiv, som genomstrålar alla de yttre skeendena.

Vi är på väg in i en ny tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar