torsdag 17 juni 2010

Att leva sin vision - att stå upp för ljuset i människan



Nu blåser det märkliga vindar, både i samhället och också på det personliga planet för många av oss.
Det är inte konstigt om du märker av att det blir reaktioner hos andra nu omkring dig, eller i dig själv.

En stark polaritet ökar inom alla mänskliga områden. Vissa energier verkar krocka just nu, sedan några veckor, och ökar friktionen.
Men det är egentligen av godo. Det är för att "allt" (relativt sett, beroende på var man är) ska bli mer belyst och klarlagt.
Mer tydligt i världen, och därmed också tydligt för oss i oss själva, var vi står i olika frågor och intressen.

Det handlar mycket om att välja nu, återigen.
Jag vet att jag tagit upp detta förut, att sådana återkommande faser senaste 20 åren markerar viktiga skeden då det blir starkt belyst hur människor behöver välja.
(En bra tidigare grundläggande artikel om detta steg nu, kan läsas här)

Jag var själv med om en händelse helt nyligen som förvånade mig (och ändå inte). En person som jag känner en hel del men ändå inte umgåtts med direkt, ville driva på mig att formulera "samhällsfrågorna" på ett alltmer drastiskt sätt, som hon själv gjorde. Jag visade och beskrev hur jag gör det på mitt sätt, men hon ville inte ge sig. Hon ville tydligen få det till en personlig stridsfråga, upplevde jag. Att "alla måste vakna upp" och att jag "gömde mig" osv. Hon gjorde offentliga inlägg med sin debattlystnad och provokationshunger på flera ställen istället för att ta det direkt med mig.
När jag satte en gräns för detta, slutade det med att personen inte ville ha kontakt mer alls. Ok, då är det så.

Kanske denna person hjälpte mig att klargöra vissa saker, jag tror det. Men också hur dessa frågor kan bli missbrukade.
Att det sedan går så långt att det inte går att tala om sakfrågorna, utan det blir istället mer personangrepp känns förstås både onödigt och fel.
Men sånt kanske också behövs ibland.

Ja det är klart att det vore bra om "alla" skulle "vakna upp" över en natt. Men vad menar vi egentligen med att "vakna upp"? Att bara se mörker, rädsla, oro, hot, att alla är med i ett förtryck av sanning och rättvisa tycker jag känns fel och också helt otidsenligt.

Att vakna upp är så mycket mer än att bara se eländet i världen, upplever jag. Att se dessa förhållanden är en del av uppvaknandet. Det är en del av hjärtats seende. Att uppleva medkänsla, att reagera mot förtryck. Det är uttryck för våra mer sanna, mänskliga nivåer som vi ska uppmuntra och också odla.
Men det är inte hela sanningen, inte hela helheten, inte det slutgiltiga målet i sig (för människan).
Jag tror många som vaknar upp på detta sätt, behövs verkligen idag. Alla behövs som ser mer klar och tydligt, som känner med hjärtat och reagerar mot förtryck och omänskligt lidande. Som vill agera på det, ta ställning, göra sin röst hörd, visa på orättvisor, skumraskaffärer osv.

Vi behöver "whistleblowers", som ofta är mycket ensamma i sin gärning och ofta verkliga hjältar i de stora sammanhangen, för de offrar så mycket.
Men vi offrar alla mycket, på olika sätt.
Jag har "offrat" mycket i många år, egentligen hela detta liv, därför jag har valt att leva min vision så mycket jag kunnat.
Jag har "offrat" en rad bekväma förhållanden som de flesta människor vill omge sig med. För mig har det förstås inte varit något egentligt offer, utan snarare ett medvetet val att följa det jag tror på.

Det ligger förstås mycket i att en rad olika destruktiva mönster styr i vår värld, det är väl helt tydligt. Och detta oavsett höger-vänster-fållan (som jag tagit upp förut flera ggr) inte är den avgörande faktorn.
Istället tycks denna skapade verklighet med dess konsekvenser bottna i en mycket större problematik och ett dolt förtryck som är äldre. (exempel om detta på Nya Tiden)
Men oavsett detta kan man inte begära rent psykologiskt att alla kan och ska se detta. Dessutom kan man inte försöka "tvinga" någon att "vakna" eller att tycka likadant. Då blir det en ny fanatism. Och fanatism vill vi inte ha mer av! Iaf inte jag.

Det är som sagt viktigt att belysa och ta upp en mängd frågor som handlar om hur världens lägen kan förändras och otaliga frågor skötas bättre. Men jag tror, och måste också säga att jag tror mig veta, att många människor också gör detta. De gör sitt yttersta inom alla mänskliga områden.

Det är också otroligt viktigt att försöka inse och också sprida att det finns mycket större goda krafter som verkar i världen idag än vad som blir synligt.
Detta sker dels på andliga plan, men det sker framförallt inom människor på vardagliga nivåer och i konkreta uttryck.

Ett övergripande uttryck för detta är "den goda viljans energi". Denna energi (som jag tagit upp förut, se här) är inte bara en känsla av "godhet", att ge pengar t ex (vilket i sig förstås ändå är bra), utan något mycket mer omfattande och befrämjande och uppöppnande.
Det är en kraft i världen idag, därför så många människor (miljontals) är inkopplade mer eller mindre till denna energi. Vissa är det mycket mer och lever också i den medvetenheten, trots alla svårigheter och mörka utmaningar. Men man fokuserar inte på det!

Helt enkelt därför att vi vill förstärka det vi kallar för ljuset, i konkret mening som lever inom alla människor, som är alla människors sanna väsen, vad som än händer.
Men också att ljuset är den symbol och den verklighet vi bidrar till att skapa, som är en kraft, en grundläggande verklighet bortanför motsatser och splittring, som är kärleken och enheten, som står för det goda, det utvecklande, det befriande.

(En bra återkoppling finns i denna artikel här på sidan; "Ta kraften i ditt liv")


© CMM Nya Tiden, juni 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar