lördag 28 mars 2009

TV 4 gör "reklam" för tandlös Jesus.


Idag satt vi bänkade vid TVn tidigt på morgonen. TV 4. Nja, det var inte så tidigt egentligen. 10 i 10 skulle en vän till vår dotter skrapa sin TV-lott i direktsändning. Visade sig sen vara fel tid, kom inte förrän 10 i 11.
Under tiden tittade vi då och då. Och vad får vi se, om inte det som TV4s godmorgonhallåa Tilde de Paula säger är "Sveriges främste expert på Jesus" - Jonas gardell ! Bara det är fantastiskt i sig. Motiveringen till detta är enkel, enligt denna tv-person; Att Gardell skulle ha läst så mycket i bibeln "och kan den som ingen annan".

Hmmm....Det var nästan så jag bet mig i tungan. Men det gjorde jag inte. Och det var ju inte jag som borde göra det heller. Det är förstås denna Paula. Eller gardell.
Kort klipp med Gardell i rutan: (ung citat) "ja det är lite annorlunda bilder jag presenterar här av vem Jesus egentligen var, eller hur han såg ut. Han var väldigt kort, 150 cm, och var förmodligen tandlös, som många var på den tiden".
Ok? Var det allt han hade att säga om en av de viktigaste personerna i mänsklighetens historia hittills?

Aha, kanske ett nidporträtt signerat gardell, den glade skälmen, för att skaka om i bilderburken?
Varför inte, kan många invända. Bibeln har väl ingen patent på, t ex hur Jesus såg ut. Nej, det är sant.
Och varför inte låta gardell häckla dessa "religösa fanatiker" lite?
Jo vars, gärna för mig. Jag tror inte och håller inte med om att kristendomen ska ha patent på vare sig skapelsen eller Jesus eller överhuvudtaget någonting. Det är orimligt i sig.
Men ska man häckla ska det väl vara roligt också, inte bara dumt. Och varför utpeka gardell som någon sorts teologisk expert? Han är främst en konstnär, en sorts "narr" som säkert gör god nytta med sina krumbukter och provokationer i böcker o annat. Men han är väl knappast någon "expert" överhuvudtaget?

Det måste nog vara så att var och en behöver göra sin egen tolkning, få sin egen upplevelse, av Jesus, av vad denna kraft inom människan kan innebära. Då talar vi, som jag ser det, om Kristus-energin, universums kärleks-flöde.
Det finns många ord för denna livsprincip, som Kristus, och Jesus (förmodligen två olika individer) och många andra uppstigna mästare eller upplysta genom tiderna är representanter för; Buddha Gautama, Mohammed, Zoroastra, Mithra, Pythagoras, Milarepa, Saint Germain, Konfucius, Maria i olika former, Isis, Kwan-Yin osv osv.

Hur som helst, oavsett detta undrar jag en smula vad det är hos Gardell som vill vara så religiöst insmickrande och samtidigt så vulgärt vanhedrande? För att det är modernt, narscissistiskt renlärigt? Eller för att ständigt få uppmärksamhet?
Samtidigt; dessa reaktioner på nätet med "motböner" bland de fanatiska kristna, som knappast verkar ha tagit till sig Jesus/Kristus budskap alls; att älska alla, att ha medkänsla, tolerans, förståelse...
Jag vet inte och jag bryr mig nog inte direkt heller. Och kanske ska jag återkomma till ämnet, i en annan form, längre fram (kanske en bokrec på SoulBooks?), jag får se.

Jag vet bara att Jesus - oavsett vilket namn vi nu vill använda för honom - är en odödlig gestalt.
Inte bara för kristna, utan för alla människor, alla religioner, alla samfund, alla trosriktningar.
Och då menar jag inte symboliskt. Och heller inte på ett kristet/religiöst sätt.
Jesus lär knappast ha varit tandlös. Och ingen dvärg heller för den delen.

-------------- • --------------

Sedan hur gick det för den unge mannen som skrapade sin lott?
Jo, riktigt bra. Inte högsta vinsten, men heller inte lägsta. Ett bra startpaket per månad. Så skulle alla vinster i den penningstyrda delen av världen kunna fungera; utskick per månad av den inhämtade fördelen från tidigare god skörd.
Så skulle mycket missbruk och förfall kanske kunna undvikas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar