måndag 29 mars 2010

Vädurens fullmåne energier- handling och kraft

Bara kort apropå att det är Vädurens fullmåne imorgon tisd 30 mars 2010.

Väduren har som alltid den handlingsinriktade aspekten väldigt tydlig. Sedan behöver det förstås inte bara vara handling i det fysiska, även om fokus oftast ligger i detta uttryck för oss människor, utan kan också ta form genom mental handling.
Jag noterade nyss från några anteckningar från förra året vid den här tiden, att temat kring tankekraft och "validiering" (som jag skrev om nyss här i samband med kognitiv terapi) var aktuellt då med. Kanske inte så konstigt.


Här några rader om Vädurens fullmåne, som alltså som jag ser det inte handlar om Vågens fullmåne, som en del astrologer gärna vill få det till. Jag har fortfarande inte sett några förklaringar hur det skulle gå till att fullmånen speglar det rakt motsatta tecknet plötsligt? Det är tydligen så att månen befinner sig där, så det stämmer i sig. Men hur man ska tolka detta råder det olika meningar om. Jag tror att månens inflytande under sin fullmånefas (i varje zodiaktecken) snarast är ett instrument för högre inkommande energier. Deras inflytande styrs av själva soltecknets placering, dvs där solen enligt denna "zodiakkarta" befinner sig.

Sedan kan denna kunskap i sig vara felbar, därför solens rörelse utifrån denna övergripande karta har förflyttats under årtusendena, t ex genom polskiften. Den exakta kunskapen om solens placering i vår tid är inte utgiven från "högre ort" ännu, varför vi får orientera oss efter de instrument vi har.
Hela den pågående astrologin (i dess mer seriösa former) är ännu i startgroparna vad jag förstår, på ett helt nytt kapitel och det är kanske helt enkelt så att några riktigt sanna beräkningar är svåra eller "omöjliga" att göra?
Mer om månens bakomliggande verkan, som alltså fungerar som en "lins" snarast för de högre inkommande energierna vid fullmåneperioden, kan du läsa t ex här och här, under rubriken "fullmåneperioder").

Vi kan i vilket fall använda oss av zodiakenergiernas inflytande, som skiftar varje månad, speciellt om vi är mottagliga för deras olika effekter på ett eller annat sätt och kan registrera dessa olika slags påverkan mer medvetet.
För mig var det tydligt i skiftet från Fiskarna till Väduren. Energin som kom in var hårdare av ett annat slag, mer "eldig", och därför också, iaf för min del, mer renande och igångsättande på vissa andra nivåer.

För mig tar sig denna energi mycket uttryck genom fokusering av vilja, att urskilja olika nivåer av vilja, och att använda olika redskap för viljans klargörande och målsättning. Det har blivit rent konkret för mig och oss här hemma mer fokus på nya mål, att landa dem mer konkret, ta tag i projekt osv. Detta är ett slags uttryck.
Också att detta kan ske mycket genom det mentala, genom att använda tankens kraft, men också undersöka olika förståelsenivåer av detta sammanhang.

Detta påminnner oss också om att Vädurens högre impuls är just Shamballa, planetens högsta andliga centrum och den viljeenergi som står bakom all aktivitet och kärlek i ett större, tidlöst perspektiv av utveckling för mänskligheten och alla livsformer på vår jord.

Väduren för in energistrålarna ett och sju, vilket innebär kontakt med viljeenergin och samtidigt med den så kallade "ceremoniella energin" som gärna skapar i formen, i det fysiska. Detta är alltså ett utpräglat scenario för just handling och för förverkligande genom att igångsätta saker.
Detta är också ofta en av Vädurens "traditionella" karaktärsdrag, att vara en igångsättare, även på personliga, psykiska plan med starka temperamentsfulla känslor och vågade utspel, gärna dramatiska vändningar. Och med det starka Mars-inflytandet så både bubblar och kokar det gärna. Detta kan vara mycket användbart för den Vädur som kan tygla denna energi och höja den genom de högre inflytanden; det gudomliga Syftet.
Och det gäller förstås oss alla när vi är i denna period, att vi får träna på dessa aspekter i våra liv. Att sätta igång saker och ting, mycket bra, men också balansera med det mentala och förnuftiga, det saktmodiga och fridfulla.

Vårdagjämningen inleds i Väduren, vilket förstås inte är en slump och vittnar om dess goda förutsättningar att verka för det nya, att skapa nytt i det flödande.
Jag känner mig själv till vissa delar "pånyttfödd" in i denna rörelse av vår, kraft, lust och fokusering. Eftersom kraften i energin denna omgång (och även i Fiskarnas omgång detta år nyligen) är så väldigt markant och förhöjande, har det också varit ett arbete att hålla de många olika nivåerna i mer avstämd uppmärksamhet. Jag tycker det går bra. Och jag tror också det går bra i världen, trots alla svårigheter och det elände som vi får se.

Samtidigt sker som jag ofta för fram något fantastiskt stort i denna tid. Jag hoppas verkligen många ändå kan se det och inte bara stirra sig blinda på "mörkret".
Också för min "personliga" del med egen "avstampsdag" in i ett nytt skede av livet, med all positiv känsla från denna enkla men ändå viktiga ceremoni av välgång, kärlek och välvilja från familj och vänner, många som kom, firade och delade - tack!


© CMM Nya Tiden, mars 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar