lördag 16 maj 2009

Livet på "chatten" - ett sätt att umgås?




Jag har prövat på ganska fokuserat under cirka en månads tid att delta på lite olika samtalssidor på nätet, så kallat "chattande". Här med fokus mest på livsfrågor, andlig och personlig utveckling m m.
Hade länge, länge varit mkt skeptiskt till detta. Vet inte riktigt vad som fick mig att testa, en sorts inre impuls. Också starkt behov av att ha fler utbyten, men också bidra.

Det har varit stimulerande och roligt, och samtidigt inte alltid helt lätt, kan jag tycka. Att samtala tydligt på dessa sätt kan lätt bli aningen förvirrande.
Samtalen blir ganska korthuggna. Inte helt lätt att fördjupa olika tankebanor om man vill förklara ngt djupare. Och många verkar inte så intresserade av det heller. Mer att man "öser ur sig" en fråga, speglar den snabbt, och sedan raskt över till nästa ämne. Oj, det är verkligen en spegling av vår västerländska tid!
Här talar man mycket om utveckling, meditation, frid, stora andliga steg osv, men samtidigt kan det också bli väldigt märkligt högt tempo.... Det tar också ganska mycket kraft, att vrida och vända på avsikter, betydelser, inte riktigt mötas ändå...
Men vad gör det? Det tycks vara en del av denna "världs" vilda "charm"!

Jag tror det här är ett bra sätt att träna på för många, iaf var det så för mig bitvis. Träna på att anpassa olika tankar/svar. Försöka uttrycka mig så klart som möjligt. Och samtidigt kort (inte lätt för mig).
Tror det är givande för många också att bara umgås, knyta till sig vänner, förhoppningsvis lite djupare. Många kanske är ensamma, isolerade i sjukdom eller lever på avlägsna orter. På det sättet är det ju fantastiskt med dessa möjligheter.
Jag har upplevt det både intressant och givande att se hur människor tar upp så många olika livsfrågor och jag har också upplevt stimulans av detta, så intensiv communication överlag.

En annan aspekt jag slogs av, var att det tycks vimla av mängder av olika bilder, tankar och föreställningar kring "det andliga". Då menar jag inte religionsfrågor i sig, även om det kan förekomma också. Utan snarast livsfrågor formulerade genom olika läror, lärare och livsfilosofier. Det är en salig blandning.
Detta var ingen nyhet för mig, inte alls. Men här blev det så konkret. Kan vara nyttigt möta så många olika åsikter och tankar på en gång. Men också förvirrande, kanske speciellt för den som är ny i detta "sökande".
Alla verkar inte heller ha ett så högt syfte. En del tycks vilja hävda sig på ett eller annat sätt, oftast ändå säkert omedvetet. Andra vill strida för sin sak och få "anhängare". Inte alltid så helt ljusa motiv syntes då och då från vissa. Men detta verkar ändå vara biprodukter och det positiva uppväger ändå.

För min del är chattandet över (just nu iaf).

2 kommentarer:

  1. Hoppas du kommer tillbaka, dina inlägg på chattarna har varit väldigt upplyftande :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för det, roligt att höra! Ja det är inte omöjligt. Vem är du (nick)? Eller skicka ett mail om du vill. Ha det bra!

    SvaraRadera