tisdag 3 augusti 2010

Själens helande energier - ny bok ute nu via nätet


Så äntligen var den nya boken klar!
Senaste tiden den här månaden har jag fått in flera starka impulser att det är dags göra klar den nu, till sist.
Och så blev det!

Jag känner mig väldigt glad för det, och aningen stolt också. Det var ett "hästprojekt" på sitt sätt, om man tänker på mina målsättningar i början av bokens start. (Och efteråt såg jag att detta "häst-ord" hamnade precis under bilden av hästen här ovan, och nu har hästen vingar - perfekt!).
Många olika bitar som jag ville få med i boken, men också hur materialet skulle presenteras, hur helheten skulle fungera.
En rad olika avvägningar och en "ständig" uppmärksamhet (dvs när jag sporadiskt jobbat på boken under årens lopp) på hur energin svarade an.

Boken handlar om själslig psykologi. Den bygger till stor del på mina egna erfarenheter från mitt arbete som terapeut och kursledare genom åren. Här har utvecklandet av vårt arbete med metoden SoulWork också utgjort en viktig grund.

Boken är en praktisk genomgång av olika redskap och synsätt hur vi kan utvecklas som människor. Dels genom vårt mer personliga jag, dels genom att koppla in och använda högre energier i vårt liv, genom vår högre medvetenhet, själen.
Det är en rad spännande områden som jag belyser under den här resans gång, vissa som vad jag kunnat upptäcka i litteratur inom psykologi, personlig och andlig utveckling, är så gott som helt ouppmärksammade.

Det handlar t ex om vad som händer under en "själsresa" när vi genomkorsar lägre medvetandenivåer, det som ibland kallas för "mörkret". Och hur detta mörker är obearbetade mönster, men inte bara rent psykiskt utan också i våra egna höljen, rent materiellt. Här tar jag också upp hur dessa kriser kan vara kopplade till det kollektiva som man ofta sammanblandar med sig själv. Man tror alltså att man bär på mer mörker än vad som egentligen är fallet. Detta helt enkelt därför man löser också kopplingar och samband med det kollektiva på lägre nivåer som man hör samman med av olika skäl.

Detta var också en viktig utgångspunkt för mig att skriva boken - att hjälpa människor få fler perspektiv på sin inre resa. Att öka synen på vad hälsa och utveckling är.
Att många kriser och svåra händelser i människors liv kan vara själsliga genombrott av olika slag, egentligen. Medan samhället och vården i många fall misstolkar detta och tror att människan är "sjuk", tycks det snarare vara så i vissa fall (många men inte alls alla) att det är en reningsprocedur som tar plats.
Människan frigör sig från snarare än blir fängslad i sitt eget psyke. Att reaktionerna och effekterna tycks tyda på motsatsen är också en del av att detta förlopp inte är förstått i det socialt vedertagna schema som vi ständigt omger oss med i samhället.

Jag kommer använda en del av mina upplevelser kring det här arbetet som utgångspunkt i några kommande inslag här på bloggen framöver. Så - vi hörs snart igen!

Den väldig vackra Pegasus bilden råkade jag hitta precis nyligen när jag höll på med avslutningen av boken och tycker den passade så bra in här. Har tyvärr inte hittat vem som skapat den.

Läs mer om boken på www.herkules.nu


© CMM Nya Tiden, aug 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar