fredag 11 juni 2010

Varför så tyst om svensk grundlagsförändring?

Jag nämnde i inlägget senast hur detta med en pågående svensk grundlagsförändring påverkar och vad som är det bakomliggande syftet.
Jag funderar också på vad som gör att detta inte tagits upp i pressen?
Är det helt oviktigt? Ointressant?
Grundlagsförändringar överlag är en stor sak som bör diskuteras allmänt förstås. Ofta brukar det ställas krav att folkomrösta, är min spontana tanke.

Det som sägs, väldigt kort på nätet på några få ställen, talar bl a om Sveriges förstärkta anknytning till EU och därmed till den militära apparaten, som en effekt.
Sverige är redan med i EU, men man vill tydligen från styrande håll befästa detta ännu mer. Överlag blir innebörden förstås att EUs direktiv men också engagemang i olika frågor självfallet också ställer krav på de som är medlemmar. Detta kan gälla konfliktsituationer t ex där Sverige och framförallt svenska medborgare egentligen har andra synpunkter och inte vill stötta.

Jag har sänt ut frågor till olika riksdagspolitiker kring detta och hoppas på några svar framöver. Jag kommer fortsätta med några av de största tidningarna och se vad de säger.


© CMM Nya Tiden, juni 2010.

4 kommentarer:

  1. Ja det är mycket tyst om mycket nu i den vanliga median! Sånt här måste du nu för tiden leta dig fram för att hitta!!
    Det är samma sak med oljekatastoferna, för du vet väl att det hänt en till i Nigeria?
    Om du googlar på oilspill hittar du bara BP.s filmer om detta. Marinbiologer och journalister får inte vara i närheten än mindre fota, för då riskerar de fängelse!
    Världen håller sakta men säkert bli fascistisk medans de flesta glor på TV eller fokuserar på ljuset...
    No hard feelings, men nu måste vi öppna ögonen om vi ska kunna göra någoning åt det. För detta får vi ta hand om själva med lite hjälp från ovan, men det mesta ligger på våra axlar!

    SvaraRadera
  2. En svarsreflektion till Gahella:

    MÅnga har redan öppnat ögonen också, på olika sätt.
    Vi behöver se allt det goda, positiva som också händer i världen.

    Jag förstår inte att du tycker det är negativt med att fokusera på ljus? Det kan bli en flykt för vissa, säkert, men det kan ju allt i vår värld bli. Inte minst detta att se faror och risker med allting som händer.

    Jag tar upp de frågorna här på bloggen som känns viktiga. Jag tar förstås inte upp allt, speciellt inte samtidigt.
    För mig handlar det inte bara om information, utan också om att skapa sammanhang och mening.

    Människor behöver förstå genom att öka sin medvetenhet, inte bara bli upprörda eller rädda.

    Allt gott, CMM

    SvaraRadera
  3. Det var ingen attack på dig eller vad du skriver, eller inte skriver här.

    Det var bara ett svar på din förvåning som jag tydde det, att detta inte togs upp i pressen mer. Och då blev mitt spontana svar att det är mycket som tigs ihjäl i den pressen nu.
    Och det är därför som många alternativa tidningar nu kommit fram då människor längtar efter sanningen, och inte de skapade sådana.

    Om man ska bli medveten om vad som händer, är det då kanske bra att veta att det som står i vanlig media är styrd och inte fri...

    Och jo vissa saker är väldigt upprörande om man vill ha ett rättssystem som ska vara lika för alla, men som är långt ifrån det som det är nu. Jag ser vissa faror med att vara godtrogen, som jag själv varit och riskerna detta innebär. Att ha kunskap, är också att ha makten och insikten att kunna välja vad som är bäst för mig. Och det är något jag samtidigt önskar alla...

    Ps. Hoppas verkligen du får svar på dina frågor du ställde politikerna och pressen!
    För jag vet fler som fått sina insändare och frågor raderade från den pressen.

    Allt gott till dig med

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera