måndag 28 juni 2010

Glad sommar! Och lite om energierna nu - Kräftans period och Saturnus inflytande



Nu har midsommar passerat och sommarvärmen verkar äntligen flyta in mer, skönt!

Jag jobbar en hel del nu, så jag skriver ganska lite för tillfället. Återkommer när det blir läge.
Känns faktiskt riktigt bra med mycket jobb. Vår panna var till sist helt obrukbar så vi var tvungna att förnya den för ett tag sedan. Och en hel del annat. En stor utgift, men också en värdefull investering, inte minst symboliskt och husenergimässigt.
Det satte också igång en process av nytänkande i praktiska banor med bankmöten, utmaningar, men också goda insikter och nya tag kring former och förhållningssätt.
Vi fyller på med ny energi och nya flöden.

Midsommar var fint med en härlig familjemiddag med god potatisgratäng. Efterrätten tog vi några dagar senare, även om det kanske låter konstigt. Dvs jordgubbar med grädde, som dottern hade köpt hem helt överraskandes. Det var så gott, otroliga jordgubbar!
Annars är det inte så mycket sött matvägen nu för tiden. Fortsätter hålla en sorts "diet" trots allt.
Undviker vitt mjöl, mjukt bröd, ingen pasta, inget godis, kakor etc sedan cirka tre månader. Kör mycket hårt bröd. Minimalt med glass och överlag lite socker.
Det är inget speciellt med det, men känns bra.

Springer i skogen då och då, och tangerar samma tider som förra årets mer idoga träning. Det känns som ett ganska bra betyg på att kroppen håller god konditionsnivå.

Vi är mitt i sommarperiodens energier av Kräftan (se här för återkoppling). Det är dock ingen "sommarpassivitet" jag märker av, som annars kan traditionellt sägas tillhöra denna period.
Jag tror också denna sommar är ganska annorlunda än många andra, även om jag varit med om väldigt aktiva juni-juli tidigare.

Det är tydligt också att Saturnus inflytande har en stor inverkan i världen just nu, något jag också tog upp nyligen här på bloggen. Se t ex på världsekonomin. Det är inget nytt direkt, utan går tillbaks några år vad gäller denna omgång.
Det är också förstås en process som pågår hela tiden i olika faser i modern tid med ekonomins olika "kriser".
Att ständigt lägga fokus på denna del av samhällsutveckling ger egentligen helt felaktiga bilder av vad som sker i vår värld, och vad som kallas för "utveckling".
Men oavsett det så tycks det stramas åt framförallt i Europa där man på relativt kort tid plötsligt insett behovet av "skuldsanering" på nationella nivåer.

Hur detta kom att träda fram så snabbt och så starkt hos Europas och överlag västvärldens regeringar kan iaf jag undra över. Det måste förstås vara gamla problem.
Men nu är det tydligen dags att försöka möta detta. Och det gör man genom de klassiska ekonomiska medlen "spara" eller "slösa". Dvs ska man dra åt svångremmarna eller försöka ro båten i hamn genom ökad handel.
Tja, det kanske egentligen finns fler perspektiv. Men de kommer inte fram här.

Detta går att säga mycket om, men ett mer övergripande perspektiv, är just det astrologiska där Saturnusinflytandet förmodligen gör sin röst hörd. Jag tog upp detta nyligen - se här för kopplingar.
Därav det intressanta ordet "skuldsanering" också. Dvs att utjämna det som tidigare överskridits eller felanvänts. Oavsett orsakerna bakom detta, så styrs riktningen mot utjämning. Det är en intressant aspekt. Ur detta kan man tydligt avläsa lagverkan, och då menar jag i högre mening. Som lagen om "karma" eller sådd och skörd.
Saturnus handlar om begränsningar, att se behoven i förhållande till materiella plikter och ansvar, lag och strukturer, även med mer djupgående bakomliggande sanningar och mer övergripande lag.
Men med begränsningar kan vi också upptäcka ny frihet, hur paradoxalt det än verkar.


Existentiella och etiska frågor kommer också fram genom andra inflytanden, t ex genom ökat Neptunus inflytande nu i Kräftan. Och samtidigt som jag nämnt flera ggr, Pluto i Stenbocken som är explosiv men samtidigt tragglande på djupa nivåer i det kollektiva, både på medvetna och inte minst omedvetna nivåer.
Också Uranus inflytande fortsätter driva på med sin elektriska frenesi och obändiga lust för förnyelse och omdaning.

Det är en mycket spännande period, om än tröttande och frustrerande för en del tror jag.
För egen del kan jag känna som jag nämnde i början här, att det ändå har släppt en hel del nu. Det är en otrolig stark intensitet som bara fortsätter (läs "Uranus"). Som skapar nya möjligheter, även om de inte helt kommer fram än.
Saturnus - som Kronos, den förgängliga tiden - rymmer också möjligheten att se igenom illusionen.
Jag tror mycket mer händer än vad vi kan se, som skapar goda förändringar, även om allt inte är synligt ännu. Det gäller både individuellt som i världen, inom mänskligheten.


© CMM Nya Tiden, juni 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar