lördag 19 juni 2010

Stark högre energi dessa dagar. Samband med kungabröllop och kanske ökad kollektiv enhetskänsla?



Energin senaste dagarna, speciellt idag lördag, har varit väldigt påtryckande men också bitvis enormt upplyftande.

Kanske, kanske att detta också hänger samman med, eller återspeglas i, bröllopsevenemanget som upptar så många sinnen denna dag.
Vi följde liksom många svenskar (och många utländska intresserade, speciellt i Tyskland tydligen) bitvis med i denna både underbart bizarra, men också glimtvis vackert kärleksflödande och på något sätt enande händelse.

Energin jag upplevt, som också min fru upplevt mycket starkt, verkar både pådrivande men också intensifierande och upplösande. Den är sammansatt av flera komponenter samtidigt. Den både lyfter upp, men stramar samtidigt till. Den riktar in, frigör och manar till handling, förverkligande och förnyelse. Och samtidigt stannar av, håller fast, markerar gränser och klargöranden.

Det tycks vara på en nivå en kombination av tidigare omtalade effekter (se här) från planeten Uranus´ verkan denna period. Men också det spänningsfyllda, kanske också kreativa möte med Saturnus, som flera astrologer tar upp för denna period.
Saturnus står traditionellt sett för "begränsningar", att ta ner saker och ting "på jorden". Effekter från tidigare sådd får spela ut sin verkan.

Detta brukar också kallas för "karmiska effekter", för Saturnus är den stora "Herren" för karmiska förpliktelser. Detta är inte något av ondo, utan en högt utvecklad planet med enormt högt utvecklade väsen.
En stor mästare vi kan ta del av i vår tid, som fortsätter sin gärning sedan bland annat Konfucius med sin visdom, säger att Saturnus erbjuder "möjligheter", att det är så vi måste se det.

För karmat och dess verkningar erbjuder nya öppningar när vi kan lära av det vi ska gå igenom.
Få av oss kan förstå karmats riktiga innebörder. T ex tror många det handlar enbart om negativa följder. Så är det förstås inte alls, utan karma är snarare effekter på många nivåer.

Hur vi ska se på karmats utspel vad gäller detta storslagna, traditionellt överdådiga bröllop, men också kanske på andra, inte fullt så materialistiska nivåer som är än mer betydelsefulla, är det förstås svårt att sia något om.
Men det slog mig när denna "man av folket" stod där med sin kronprinsessa och tog emot folkets glada hyllningar, och också innan i kyrkan när han blir öppet rörd, att det här som händer är förstås inte en slump.
Denne person har på ett eller annat sätt förberetts för denna uppgift och har också sin "rätt" till detta, erfarenhetsmässigt, i ett större själsligt tidsperspektiv. Men också kanske att Sverige får "rätt" att skapa detta uttryck, en ny typ av sammansmältning av motsatser, av "förbrödning" eller "ökad kärleksförmåga" och gemenskap.

Som jag skrev nyligen (se här), utan att fördjupa mig mer i detta som faktiskt inte alls intresserat mig tidigare, så är det klart och tydligt att äkta kärlek finns hos detta par, något otaliga konstaterat. Och att det i sig kan verka gott för många.
Också att denna historia där det "älskade paret" näranog antar mytiska proportioner där man kämpar emot konservatismen i en äldre kungabild och dennes försök att stoppa de unga tu. Men hur förnyelsens kraft också tar plats här, ändå in i de mest aristokratiska fornlämningar som finns kvar, kanske för att bidra till något nytt.

Jag tänker här inte på denna händelse i termer av materiella fördelar/nackdelar eller konsekvenser för någon person i sig. Inte heller på all glans, tjat om alla tjusiga balklänningar, serviser och allt annat ointressant. Utan snarare på detta märkliga, kanske också allmänt sett intressanta öde och vad det kan innebära rent konkret.


Kanske "bakom kulisserna", kanske från en annan ödesinstans, att detta kan vara gynnsamt för svensk framtid på ett kollektivt sätt. Kanske att denna förening, inte bara mellan dessa individer, utan också mellan olika skikt av samhället, kan få innebörder vi ännu inte känner till något om.


© CMM Nya Tiden, juni 2010

3 kommentarer:

  1. Va bra skrivet ! Jag har heller inte intresserat mig speciellt för detta bröllop, men drogs ändå med och fick "se" denna underbara, djupa kärlek mellan Victoria och Daniel, och känner att det finns en djupare, symbolisk mening för oss, denna härliga händelse.Det har varit fantastiskt!
    Britt

    SvaraRadera
  2. Så sant! Bröllopet öppnade hjärtat på så många människor. Kanske var det precis detta vi behövde i Sverige, just nu. Det förde hela nationen vidare på sin väg....
    //Annika

    SvaraRadera
  3. Så roligt att fler upplevde det som jag!
    Jag har inte brytt mig så mycket om bröllopet, men sett det som en historisk händelse som jag vill se och följa.
    Till min egen stora förvåning har jag påverkats otroligt mycket av hela spektaklet!
    Inte på grund av scenografin, det var den uppbenbara äkta kärlek till varandra som det här paret visade och delade med sig av. De fullkomligt strålade och det sände ut positiva ringar på vattnet som jag tror att alla påverkades av. Trots att det var mängder av människor på gator och torg så inträffade inga missöden, inget våld, inga slagsmål. Alla upplevde hela tillställningen som heltigenom trevlig och positiv.
    Jag tror det här paret får stå som symbol för den äkta kärleken för min del. Den där kärleken som jag personligen inte trodde fanns längre.

    /M

    SvaraRadera