söndag 25 april 2010

Vacker "kosmisk" musik som ger dig ro och helande!



Lyssnat ikväll igen på Juan Carlos Garcias musik. Han är spanjor och har gjort en hel drös med skivor, också en dvd och gör ofta framträdanden i Spanien.
Vi känner honom inte personligen, men haft en del kontakt och säljer också hans skivor (se vidare här www.herkules.nu - klicka vidare på "Förlag/Musik")

Hans musik är "kosmisk" i många avseenden. Perfekt för avspänning, inre återhämtning, meditation med musik (om man behöver det), också för alla slags behandlingsformer. Överlag om man vill ha en lugn stämning, kanske vid en middag eller på morgonen bara för att komma in i dagen på ett vilsamt, harmoniskt sätt.

Jag lyssnar väldigt lite på musik nuförtiden, både "nyandlig" och "vanlig" (pop, rock, klassiskt etc).
Jag tycker mycket om musik och lyssnade förr mycket mer, på många olika stilar. Men det behovet har de senaste 15-20 åren avtagit nästan helt och hållet. Visst är det härligt med en gammal goding då och då, gärna en Beatles, en Georg Harrison, en Brian Eno, Joni Mitchell, Neil Young. Eller lite bra jazz som Weather Report eller Miles Davies. Eller nån låt med Michael Jackson eller Enya. Eller klassiskt med Vivaldi, Mozart eller Händel t ex.
Ja, det finns massor, mycket härlig musik!
Men nästan inget av detta drar min uppmärksamhet till sig ändå, som sagt, i någon mer tydlig form. Jo, ett undatag är mantra-musik, som jag använder på ett mer aktivt sätt ibland. Ska återkomma till det ämnet snart på sidan här.
Ett exempel på det är mantrat med Grön Tara (se här)
Därför tyckte jag det var roligt, både, musikmässigt och i form av goda medvetandeeffekter, att känna en lite mer speciell beröring av den här musiken av Juan Carlos Carlos.

"Angelical" heter en av skivorna som är mest populär bland de som köpt denna musik hittills i Sverige.
Så här skrev jag tidigare om just den skivan: "En utsökt musikupplevelse. En mycket vilsam komposition med helande verkan. Här får du känslan av att stiga in i "sfärernas musik" (enligt kompositören hämtad från "de eteriska templen") men fortfarande väl grundad på jorden. Här får du ökad kontakt med livsglädje och inre centrering av frid"

Det är mycket "nyandlig" eller avspännings-musik som vill kalla sig för helande dessa dagar. Men den här artisten lyckas i många fall verkligen med att skapa en sådan atmosfär. Det är ofta jag lyssnar på några spår av hans musik och känner jag verkligen får ett lugn, utan att jag varit uppstressad eller orolig innan. Utan på en lite djupare nivå.
Det är vackert. Och inspirerande.

Du kan lyssna mer här om du vill.
Och vill du sedan beställa en skiva kan du göra det här


© cmm Nya Tiden, apr 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar